Chiesi pro doorzoeken  
3 MIN Artikel
Vakinformatie

Communicatieplatformen en Certe verbeteren transmurale samenwerking

Door de ontwikkeling van onlinecommunicatieplatformen, zoals VIPLive, is de transmurale samenwerking laagdrempeliger geworden. Het uitbesteden van professioneel goed onderzoek aan Certe kan voor huisartsenpraktijken de drempel wegnemen om aan een zorgketen mee te doen. Deze mogelijkheden zijn heel waardevol volgens huisarts Anne Floor van der Stoel en verpleegkundige Yvonne Loois uit Hoogezand.

Stoel Loois

mw. Y. (Yvonne) Loois verpleegkundige, MC Hoogezand-Sappemeer

drs. A.F. (Anne Floor) van der Stoel huisarts, MC Hoogezand-Sappemeer

Tekst: Daniël Dresden
Foto: Nienke Maat

Goede communicatie begint met geschikte tools die dit faciliteren. Via het gezondheidsplatform VIPLive kunnen huisartsen en praktijkondersteuners (POH) heel makkelijk en laagdrempelig vragen stellen aan medisch specialisten, zo ook aan longartsen over de COPD-ketenzorg. Dit heeft Loois mogen ervaren sinds het systeem in het noorden van Nederland wordt gebruikt. ‘Je hoeft de patiënt dus niet meer naar het ziekenhuis te verwijzen of telefonisch te overleggen. Dat moest vroeger wel, als je er als huisarts niet uitkwam.’ Van der Stoel is het hiermee eens. ‘Dit is een grote verbetering.’

Onlinecommunicatieplatformen

VIPLive is een ICT-platform dat benchmarkgegevens ophaalt en kan doorverwijzen naar alle aangesloten andere ketenpartners. De interface van VIPLive is algemeen en herkenbaar voor iedere huisarts (zie illustratie). 

Naast communicatie met het ziekenhuis maakt VIPLive visueel inzichtelijk hoe huisartsenpraktijken in de keten presteren. Zo is bijvoorbeeld zichtbaar hoeveel patiënten de Clinical COPD Questionnaire (CCQ) hebben ingevuld en welke patiënten zijn opgeroepen. Benchmarking dus. ‘Je kunt ook het verloop van je eigen prestaties zien van het afgelopen jaar in vergelijking met het jaar daarvoor’, noemt Van der Stoel als voorbeeld. ‘Deze uitkomsten kun je binnen je eigen regio en landelijk vergelijken. Het is dus een soort monitoring van je werkzaamheden, zowel patiëntgericht als financieel. Dat is heel praktisch.’ 

Ook Loois vindt dat VIPLive enorm helpt in de dagelijkse praktijkvoering. ‘Het systeem biedt ons de mogelijkheid om kernpunten binnen de ketenzorg eenvoudig op te zoeken en te clusteren. Bijvoorbeeld: bij welke patiënten is recent een spirometrie gedaan, bij welke niet? Welke patiënten gebruiken inhalatiemedicatie voor hun COPD? Dit is overzichtelijker dan de informatie binnen het HIS [huisartsen-informatiesysteem, red.]. Overzicht zorgt voor meer structuur en dat we minder/niets over het hoofd zien. Dat leidt tot betere patiëntenzorg.’

De communicatiefunctie verloopt ook via dit platform, voegt Van der Stoel toe. ‘We kunnen nu via ons HIS aan de longarts vragen stellen en die worden op een veilige manier verstuurd. Het antwoord komt ook via deze weg terug naar ons. Zo kun je heel laagdrempelig met de longarts overleggen en verwijzingen voorkomen. Omdat we elkaar persoonlijk kennen en elkaar makkelijk kunnen bereiken, is de communicatie sterk verbeterd.’

ketenzorg

Certe

Een deel van de ketenzorg in de eerste en tweede lijn betreft het uitvoeren en analyseren van spirometrie. In het noorden van Nederland heeft Certe hierin een centrale rol. ‘Wij sturen via ons systeem de verwijzing naar Certe’, vertelt Van der Stoel. ‘We geven aan of het diagnostiek of follow-up betreft. Ook kunnen we aangeven dat de spirometrie jaarlijks herhaald moet worden. Certe geeft de uitslag, met daarbij een advies van de longarts. De terugkoppeling komt in ons HIS te staan. Het advies nemen we mee in de evaluatie van de behandeling door de POH-S (bij ons Yvonne). ’ 

‘Dat is het mooie van de keten, die steeds verder wordt ontwikkeld’, voegt Loois toe. ‘Certe is toegevoegd om de diagnostiek extra te ondersteunen. Dat maakt de verbinding tussen de eerste en tweede lijn veel makkelijker. Ik ben ervan overtuigd dat dit resulteert in een betere zorg voor de patiënt.’

PM-2022-10945

Cookie instellingen

Om deze website optimaal te laten functioneren slaan wij informatie op in de vorm van cookies. Deze informatie kan over jou, jouw voorkeuren of jouw apparaat zijn en wordt voornamelijk gebruikt om de website correct te laten werken.

Lees meer over ons cookiebeleid


Toegang bevestigen

Om toegang te krijgen tot deze Artikel moeten wij weten of u een beroepsbeoefenaar bent. Bevestig dit met uw registratienummer.

Uw registratienummer bestaat uit 9, 10 of 11 cijfers

Op basis van de Gedragscode Geneesmiddelenreclame mag Chiesi bepaalde informatie alleen delen met beroepsbeoefenaren. Wij controleren dit a.h.v. uw BIG-registratie.


Pagina beoordelen

Wij zijn benieuwd naar uw mening en ervaring. Om die reden vragen wij u om een beoordeling achter te laten.

Bedankt