Chiesi pro doorzoeken  
9 MIN Artikel
Vakinformatie

Twentse samenwerking draagt bij aan goed gebruik van inhalatiemedicatie

Apotheken in de regio Twente werken nauw samen in de Twentse Apothekers Organisatie UA (TAO-UA). Het longformularium was één van de eerste succesvolle projecten na het oprichten van TAO-UA. Apotheker Monique aan de Stegge is één van de grondleggers van dit formularium. Samen met collega-apotheker Kirsten Koehorst-ter Huurne deelt ze de ervaringen met regionale samenwerking voor inhalatiemedicatie.

"Een check van de inhalatietechniek moet net zo gewoon zijn als je bloeddruk laten controlen "

RELATIE TUSSEN THERAPIEONTROUW EN INHALATIEFOUTEN

Monique aan de Stegge Kirsten ter Huurne v2

Openbaar apothekers Kirsten Koehorst-ter Huurne en Monique aan de Stegge

Monique aan de Stegge is al sinds 1997 openbaar apotheker in Almelo. De samenwerking in haar regio begon met een goed samenwerkingsverband in het medisch centrum waar ze sinds 2015 deel van is. “Daar is ons longformularium eigenlijk gestart. Samen met huisarts Jan Rauws heb ik specialisten benaderd en een werkgroep opgericht om het longformularium naar onze wensen samen te stellen. We wisten elkaar als apotheek en huisartsen altijd al te vinden. Zo ook nu: we hadden het met drie overleggen klaar. En het mooiste was: het werd in één keer gedragen door de regio.”  Dit regionale mandaat werd met het opstellen van het formularium in 2018 gevat in de oprichting van de Twentse Apothekers Organisatie UA. “De TAO- UA is erg gericht op samenwerking tussen eerste en tweede lijn,” zegt Kirsten Koehorst-ter Huurne, sinds 2011 apotheker in Haaksbergen en gepromoveerd op therapietrouw bij COPD. “De TAO-UA voorkomt bijvoorbeeld dat twintig apothekers een ziekenhuis gaan bellen als medicatie niet leverbaar is. Zij doen het contact en koppelen terug naar de leden. Op die manier ondervang je veel ruis.”

INHOUD FORMULARIUM

Het Twentse longformularium wordt gedragen door de TAO-UA, twee grote huisartsgroepen (SHT-THOON en CHPA-FEA) en de twee grote ziekenhuisgroepen in de regio (Medisch Spectrum Twente en Ziekenhuisgroep Twente ZGT). Ook de zorgverzekeraars zijn betrokken. “We hebben met het samenstellen van het longformularium bewust rekening gehouden met het preferentiebeleid en hebben veel overleg gehad met Menzis. Het is killing als je een formularium hebt en een zorgverzekeraar fietst er met preferentiebeleid doorheen. Gelukkig hebben we dat hier nog niet meegemaakt. Op dit moment wordt bijna 85% van de uitgiftes conform het formularium behandeld. Dat is een mooi succes na een moeilijke start in coronatijd”, vertelt Aan de Stegge trots. Koehorst: “Mijn ervaring is dat de POH’s het longformularium heel goed in hun hoofd hebben. Bij een huisarts is dat minder, maar die wordt wel door de computer gestuurd. Als huisartsen de ingang astma of COPD kiezen, krijgen ze als eerste keuze een product uit het longformularium. Als je een niet-formulariummiddel wilt kiezen, moet je daar veel meer moeite voor doen.”

Hoewel het formularium gedegen tot stand is gekomen en breed wordt gedragen, is de inhoud niet in steen gebeiteld. Koehorst: “Vanuit de TAO-UA kijken we naar de resultaten en stellen bij. We zitten nu aan de derde versie.” Aan de Stegge: “We bewegen ook mee met de markt. Bij nieuwe introducties overleggen we binnen de werkgroep of het zinvol is om het product op te nemen. Zo ja, dan passen we ons longformularium aan.”

SCHOLING EN ONDERHOUD

De medicatievoorkeuren zijn vastgelegd in het formularium, de overige samenwerkingsafspraken in een apart stappenplan ‘wie doet wat’. Scholing is essentieel bij het implementeren en levend houden van dit soort afspraken. Aan de Stegge: “Het heeft onderhoud nodig en je moet echt iedereen betrekken: assistentes, POH’s, apothekers, huisartsen, iedereen. Mensen moeten blijvend worden bijgepraat dat het longformularium er is en hoe het werkt. Dat is echt iets waar je aandacht aan moet besteden, anders komt het onder in de la te liggen en kijkt niemand er nog naar.”

VOORKOMEN INHALATIEFOUTEN

Beide apothekers zien dat de regionale samenwerking bijdraagt aan betere instructie en minder inhalatiefouten. Koehorst: “Ik heb het idee dat mensen nu structureel meer instructie krijgen, vooral ook herhaalinstructie.” Aan de Stegge: “Bij de eerste uitgifte en instructie vraagt de apotheek of de patiënt al een afspraak heeft staan bij de POH of longverpleegkundige. Zo ja, dan doen zij de tweede instructie.” Koehorst vult aan: “Als ze die afspraak niet of pas na drie maanden hebben, laten wij ze terugkomen in de apotheek.” Het wordt volgens Aan de Stegge steeds meer gemeengoed dat de apotheek een tweede check op inhalatietechniek doet. “Het moet gewoon worden om het even te laten controleren. Dit moet net zo gewoon zijn als je bloeddruk laten controleren.”

“Het klinkt soms wel bemoederend, maar het wordt door patiënten als erg fijn ervaren”, zegt Aan de Stegge over de herhaalde instructie. Koehorst merkt soms ook wel weerstand, niet alleen bij patiënten, die het soms gedoe vinden om vaker terug te komen, maar ook bij haar team. “Die zeiden in het begin: moeten we nou echt met die mensen in discussie gaan? Maar je haalt er zo vaak wat uit! Dat is wat mijn team nu ook begint te ervaren. Ze zien vaker mensen terug en halen er echt grove fouten uit. En mensen gaan ook blij de deur uit.”

JAARLIJKSE INSTRUCTIE

Patiënten die al langer inhalatiemedicatie gebruiken, krijgen in de Twentse regio elk jaar instructie. Aan de Stegge: “Als patiënten alleen bij de huisarts komen, krijgen ze daar geen instructie en neemt de apotheek het over. Komen ze elke drie maanden bij de POH, dan vertrouwen wij erop dat daar instructie wordt gegeven.” Volgens Koehorst geldt dit voor de meeste patiënten: “De POH’s houden daar heel strak de hand in.”

ÉÉN DEVICE

Binnen de regionale afspraken wordt gestreefd naar zo veel mogelijk gebruik van één device. “Met twee devices is het bijna onmogelijk om op een correcte manier te inhaleren”, zegt Aan de Stegge. “We hebben nu mandaat van de huisarts om die patiënten om te zetten naar één device.” Koehorst vult aan hoe dit in de praktijk werkt: “Je informeert de voorschrijver natuurlijk wel, maar we hoeven het niet te overleggen. Het longformularium is opgezet in ‘straatjes’. Je hebt daardoor de ruimte om omhoog of omlaag te gaan zonder naar een ander device uit te wijken.”

TIPS

“Ik denk dat wij de eerste regio waren waar dit zo professioneel is opgezet”, besluit Aan de Stegge. Koehorst valt haar bij: “Dat is ook de tip aan de andere regio’s: organiseer het professioneel. Als Monique en ik iets doen, dan mogen wij bijvoorbeeld onze uren declareren voor een regulier tarief. Daarmee bind je mensen en daar heeft de hele regio profijt van.” Aan de Steggge: “Een andere tip is: trek samen op met de huisartsen en de tweede lijn. Je hebt niets aan een longformularium als je het alleen vanuit de apotheken doet. Je moet het echt multidisciplinair oppakken.” 

Het Longformularium Inhalatie-instructie van de TAO-UA

Screenshot 2024 01 25 at 22.09.34
PM-2024-12240

Cookie instellingen

Om deze website optimaal te laten functioneren slaan wij informatie op in de vorm van cookies. Deze informatie kan over jou, jouw voorkeuren of jouw apparaat zijn en wordt voornamelijk gebruikt om de website correct te laten werken.

Lees meer over ons cookiebeleid


Confirm access

To gain access to this information we need to confirm that you are a registered practitioner, please provide your registration number.

Uw registratienummer bestaat uit 9, 10 of 11 cijfers

Op basis van de Gedragscode Geneesmiddelenreclame mag Chiesi bepaalde informatie alleen delen met beroepsbeoefenaren. Wij controleren dit a.h.v. uw BIG-registratie.


Pagina beoordelen

Wij zijn benieuwd naar uw mening en ervaring. Om die reden vragen wij u om een beoordeling achter te laten.

Bedankt