Waarom deze campagne?
Voor mensen met COPD kan het dagelijks leven een enorme uitdaging zijn. Dingen die voorheen vanzelfsprekend waren zoals de trap op lopen, je haar wassen of hobby’s zoals zingen, kunnen zwaar worden of zelfs onmogelijk1.
In Nederland leven naar schatting 800.000 mensen met COPD2. Toch weten veel mensen niet wat deze ziekte inhoudt of hoe ingrijpend de gevolgen kunnen zijn. COPD is niet alleen een fysieke aandoening, maar gaat vaak ook gepaard met onbegrip en eenzaamheid3.
Met deze campagne willen we COPD beter bekend maken en meer begrip creëren voor de mensen die ermee leven.
Over de campagne
Zangeres Roxeanne Hazes schreef speciaal voor deze campagne het lied ‘Nooit Voorbij’, geïnspireerd op het leven met COPD en de impact ervan op dagelijkse activiteiten. Het lied werd ook ingezongen door mensen die lijden aan COPD, zoals Francien, Ludie en Hanny. Met behulp van AI, getraind door deze opnames, laten we Roxeanne Hazes klinken alsof zij COPD heeft. Zo maken we de impact van COPD hoorbaar en voelbaar.
- Luister naar alle versies van Nooit Voorbij op ditiscopd.nl en voel de impact van COPD.
- Op het platform ditiscopd.nl vindt u ook meer informatie over COPD, interviews met Roxanne Hazes, de COPD-patiënten en dr. Sami Simons.
- De campagne staat live op Instagram en Facebook vanaf 22 september.