Chiesi pro doorzoeken  
3 MIN Nieuws
nieuwspagina

Blog Els Fikkers: Een brug slaan tussen cure en care

Laatste wijziging: donderdag 16 september 2021

In deze blog vertelt Els Fikkers over het bijzondere contact met patiënten en de unieke combinatie van medische en verpleegkundige kennis die zij, als verpleegkundig specialist, kan inzetten bij de behandeling en begeleiding van astma- en COPD-patiënten.

Els Fikkers, verpleegkundig specialist, Rijnstate

‘Die ene dag in de week met mijn kleinkinderen geeft mij genoeg energie voor de rest van de week, want de zorg voor de patiënten is dankbaar werk, maar ook intensief. Het is mooi om twee werelden van uitersten zo te kunnen en mogen combineren.’

Ik ben ruim veertig jaar verpleegkundige en sinds twaalf jaar verpleegkundig specialist. Samen met een naaste collega zorg ik in ons ziekenhuis voor COPD- en astmapatiënten en apneu patiënten. Anders dan de longverpleegkundige, hoor ik de klachten verder uit, luister naar de longen, schrijf medicatie voor en doe bij een longaanval ook de eerste poliklinische controle. We hebben een mooi landelijk netwerk van verpleegkundigen waarin veel wordt overlegd: vragen van patiënten worden besproken en daar komen dan vaak heel leuke reacties op waar ik ook weer wat mee kan. Dat is leuk én goed.

Balanceren tussen cure en care

Naast de medische kennis die ik in al die jaren heb opgedaan, heb ik ook oog voor de verpleegkundige kennis en kan ik dus ‘breder’ kijken. Juist die combinatie maakt ons beroep zo mooi. Wij kijken namelijk niet alleen maar naar het antwoord op de vraag welk pufje iemand nodig heeft omdat hij of zij benauwd is, maar ook naar de vraag waardóór dat nu komt. Lukt het dan bijvoorbeeld wel om het pufje goed ‘in te nemen’? Ik verwacht dat de verpleegkundig specialist in de toekomst een steeds belangrijker rol krijgt. De palliatieve zorg bij COPD-patiënten bijvoorbeeld, hoort bij uitstek bij een verpleegkundig specialist. In die zin denk ik dat de arts in de toekomst steeds meer een stap terug zal gaan doen. Maar ik verwacht dat er altijd een samenwerking zal zijn met de artsen.

Advanced care planning

Er zijn daarom steeds meer gesprekken over Advanced care planning: de palliatieve zorg. We noemen het overigens tegenwoordig Toekomstige zorgplanning omdat dat iets duidelijker is voor de patiënt. Alle onderwerpen worden dan besproken: Wat wil je? Thuisblijven? Wel of niet worden beademd? Hoe zie je de toekomst? Wat heb je daarvoor nodig en hoe kunnen wij daarbij helpen? En als je daar een goed verslag van maakt voor alle betrokken zorgverleners, dan geeft dat rust. Het zorgt voor opluchting en duidelijkheid. We willen ernaar toewerken dat er een standaard moment komt voor deze toekomstige zorgplanning bij al onze patiënten. Dat doen we uiteraard niet als iemand binnenkomt met een longaanval. Dan gebeurt er te veel. Maar als de rust is weergekeerd plannen we een afspraak op de polikliniek. Dat doen we ook bij patiënten die op de poli terugkomen met wie het – ondanks optimale behandeling - nog niet zo goed gaat.

Goede begeleiding

In het geval van een longaanval is er echter vaak pure paniek. Laten vastleggen dat je in de toekomst niet meer wilt worden behandeld, is makkelijker gezegd dan gedaan, zeker als de paniek groot is. Want als je niet naar het ziekenhuis gaat, is er de angst om te stikken en ga je toch. Met name een eerste opname door een longaanval heeft een enorme impact op een patiënt en zijn of haar naasten. Een juiste begeleiding en een goede uitleg is dus heel belangrijk. Altijd. Het zal je verbazen hoeveel mensen hun medicijnen verkeerd innemen. Eigenlijk willen wij minimaal één keer per jaar controleren of de pufjes goed worden ingenomen. Veel patiënten zien daar echter het nut niet van in, maar wij wel! We hebben weleens een patiënt gezien die een week lang lege pufjes had ingenomen. Die werd opgenomen met een longaanval waarna we zagen dat dat niet goed was gegaan dus. Daarnaast zijn er nog altijd mensen die geen idee hebben van de werking van bepaalde pufjes. Zullen we ze dan wel innemen? Krijgen ze een pufje met een andere naam mee van de apotheek, dan vragen ze zich af of dat wel hetzelfde is. Gelukkig geeft de apotheek wel uitleg. Die taak is overigens ook weer weggelegd voor de longverpleegkundige.

Els, de verpleegkundige, moeder en oma

Welk gesprek je ook voert, veel – zo niet alles - draait om vertrouwen. Dat is mij intussen meer dan duidelijk. Patiënten vertellen veel aan mij, dus ze mogen ook best wat van mij weten. Ik vertel overigens zeker niet alles, maar bij bekende patiënten laat ik weleens wat los. Tja, ik ben ook maar een mens: ik ben echtgenote, moeder én oma. Ik sprak laatst een patiënt die aangaf dat ze mij de volgende dag wilde bellen, maar dat was mijn vaste oma-dag. Ik vertelde haar dat ook. En daar komen dan af en toe ook weer zulke mooie verhalen uit voort. Op die manier kom je soms dingen te weten die ook weer in de behandeling en benadering kunnen worden meegenomen. En dat is heel bijzonder. 

Els Fikkers (1960) is getrouwd, heeft een zoon, een dochter en vijf kleinkinderen. Els werkt sinds 2009 als verpleegkundig specialist in ziekenhuis Rijnstate in Arnhem. Ze was vijf jaar voorzitter van de V&VN, de vereniging die de belangen behartigt van alle – meer dan vijfhonderd - longverpleegkundigen in Nederland. Inmiddels werkt ze nog vier dagen in de week, de vijfde dag is voor haar vijf kleinkinderen.

PM-2021-10172

Cookie instellingen

Om deze website optimaal te laten functioneren slaan wij informatie op in de vorm van cookies. Deze informatie kan over jou, jouw voorkeuren of jouw apparaat zijn en wordt voornamelijk gebruikt om de website correct te laten werken.

Lees meer over ons cookiebeleid


Toegang bevestigen

Om toegang te krijgen tot deze nieuwspagina moeten wij weten of u een beroepsbeoefenaar bent. Bevestig dit met uw registratienummer.

Uw registratienummer bestaat uit 9, 10 of 11 cijfers

Op basis van de Gedragscode Geneesmiddelenreclame mag Chiesi bepaalde informatie alleen delen met beroepsbeoefenaren. Wij controleren dit a.h.v. uw BIG registratie.


Pagina beoordelen

Wij zijn benieuwd naar uw mening en ervaring. Om die reden vragen wij u om een beoordeling achter te laten.

Bedankt